Gombold újra…Debrecenben!

Egy villanásnyi kis időre (2012. augusztus 14-20.) Debrecenbe is ellátogatott az Art Moments, Kortárs Vizuális Művészeti Fesztivál keretein belül a MODEM-be a Gombold újra! 2.0.

Ez a szimpatikus ötlettől vezérelt divattervező verseny tavaly indult útjára, témáját pedig tetszőleges korokból választott magyar viselettörténeti értékek összehangolása adja a modern divattrendekkel. Kellőképpen újszerű és érdekes kezdeményezés, amihez hasonló nem sok országban ugyan, de van. Japánban például Jotaro Saito modernre hangolt kimonó kollekciója következtében olyannyira divatba kezdett jönni a tradicionális ruhadarab, hogy üzletét olyan világmárkák társaságában nyithatta meg, mint az Armani és a Chanel. Legyen hát nálunk is divat a magyar!

A pályázat kiírása a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumhoz (KIM) és annak háttérintézményéhez, a Design Terminálhoz köthető. A cél a kezdő divattervezők megismertetése, piacra lépésének segítése, a kreatív magyar iparág fejlesztése, illetve a magyar kézműves hagyományokra való nagyobb figyelem irányítása. A 2012-es évben az esemény vezető-tanácsadója Lakatos Márk stylist volt, a zsűri soraiban pedig többek között: Sebestyén Márta, Zoób Kati, Fabricius Gábor, Kopek Gábor ültek.

Természetesen erről a kezdeményezésről is mondtak hideget-meleget egyaránt, de tény az, hogy a tavalyi győztes Gyöngyösi Reni frissen építgetett INER márkájának kollekciójával indított a 2012. márciusában a Millenáris Parkban megrendezésre került Gombold újra! bemutató (http://www.iner.co/). Néhány kép a kollekcióból:[nggallery id=75]Persze jó lenne tudni, hogy ez nem csak Gyöngyösi Reninek sikerülhetett. A 2012-es évi megmérettetésénél mintegy ezer pályamunkából választották ki azt a harmincötöt, amelyek megvarratására a döntőbe jutva lehetőséget kaptak a tervezők. A győztes nyereménye mintegy 1,1 millió forint volt, aminek összegét tekintve elég nagy az egyetértés: a semminél valamivel több, egy márka nulláról való felépítéséhez viszont kevés.

Arra viszont mindenképpen jó ez a verseny, hogy megmutatta mekkora érdeklődést vált ki az emberekből a magyar motívumok átültetése a modern ruhákba – szép magyar szóval: „feldizájnolása”. Ezt pedig semmi sem mutatta meg jobban, minthogy a teljes nézőközönség komoly hányada gyakorlatilag nem fért be a Millenáris Parkba a bemutató napján. Magyar tervezőkre, magyar show-ra igenis szükség van – és ez biztató. Nem kis átgondolást kívánó feladat egy olyan kollekciónak a megtervezése, amely megfelel a megadott paramétereknek, hiszen teljesen igaz, amit a fővédnöki köszöntőben olvashatunk: nem elegendő csupán ráfércelni a magyar népi motívumokat néhány modern szabásvonalú ruhára. A kollekciók alapötleteinek eredetiségét, azok használhatóságát a sok kritika mellett sok dicséret is érte. Nem marad más tehát, minthogy mindenki maga döntse el azt, hogy neki mennyire tetszenek a ruhák, illetve mennyire inspirálódik általuk. A rendezvény kvázi „melléktermékeként” egy igen értékesés hiánypótló kiadvány, „A magyar divat 1116 éve” is a boltokba került (ráadásul megfizethető áron).

Hordható és inkább a látványra építő ruhákat egyaránt lehetett látni a kollekciókban. Mivel a MODEM-be inkább az első csoportba tartozó öltözékeket hoztak, szerepeljen itt egy válogatás a látványruhákból:

…és következzenek a Debrecenben kiállított ruhák:

Add a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.