Mindig is Debrecen volt számomra A Város. Már középiskolás koromban itt voltam kollégista, hogy ne kelljen olyan sokat utazni, és nagy álmom vált valóra, amikor a tanulmányaimat is a Debreceni Egyetemen kezdhettem meg. Az utolsó évem előtt aztán örököltem egy lakást, amit a kolis szobatársammal birtokba is vettünk. Szerettük a kollégiumot, és pont elég közel voltunk hozzá ahhoz, hogy a legjobb bulikból továbbra se maradjunk ki, de tudjunk nyugodtan pihenni és tanulni is.
Diploma után rögtön munkába álltunk mindketten. Marcsi egy éve összeköltözött a vőlegényével, és most úgy tűnik, én is költözöm: visszautasíthatatlan állásajánlatot kaptam a fővárosból. Kedves kis lakásom így eladó sorba került, mivel egy nagy, 3 szobás lakásról van szó, az árán, hozzácsapva a spórolt pénzem, talán tudok venni egy pesti garzont.
Igen ám, de fogalmam sem volt, mi minden szükséges egy lakás eladásához. Azt hittem, csak kell egy jó ingatlanos, aki mutogatja az érdeklődőknek a kéglit, és akikkel váltok pár szót, aztán szerződés, ügyvéd, és ennyi. Hát, sajnos nem ilyen egyszerű dolog. Például még soha az életben nem hallottam arról, hogy micsoda az energetikai tanúsítvány, arról pedig pláne nem, hogy erre feltétlenül szükség van a lakás eladásához.
Szerencsére az ingatlanosom állati jófej csaj, 1-2 évvel idősebb csak nálam, és pár éve pont ilyen zöldfülű volt. Ajánlott egy céget, akik energetikai tanúsítvány kiállításával foglalkoznak, hogy azt nézzem meg mindenképp, mert korrektek, gyorsak, és jó sok infó van a weboldalon.
Ennyi bíztatás után persze megnéztem a honlapot, és Ildinek igaza volt: mindent megtudtam, amire szükségem volt. Elsőként, hogy mi is az energetikai tanúsítvány. Nos, ez a tanúsítvány arra való, hogy hitelesen tájékoztassa a vevőt (tehát én is fogok kapni, ha lakást veszek) az ingatlan energetikai besorolásáról, minőségéről. Ezenkívül tájékoztat az esetleges szükséges és végrehajtható felújításokról, fejlesztésekről, korszerűsítésekről. Na, ezzel egy kérdés pipa.
Kiemelném itt, hogy a honlapon, ahogy megnyitja az ember, rögtön felugrik egy kis chat ablak, melyben élő ügyfélszolgálat jelentkezik, tehát ha valaki mégse találná kérdésére a választ, itt is felteheti.
De nézzük magát a honlapot. A főoldalon a mindenkit foglalkoztató kérdésre adott válasz fogad: hogy mi is ez a tanúsítvány és miért, mire kell. Valamint az a nem elhanyagolható infó, hogy 12-24 órán belül vállalják az elkészítését (!), ami nagyon hasznos, ha az ember későn kap észbe, és már megvan a tuti vevő. De mi van még?
Nos, az sem elhanyagolható infó, hogy az egész ország területén dolgoznak, ezért ez szintén kiemelt helyen olvasható.
Menüpontok szerint pedig további részleteket tudhatunk meg a tanúsítás menetéről, az árakról, a megrendelésről, valamint találunk még egy „Hasznos információk” és természetesen egy „kapcsolat” fület.
A tanúsítás meneténél további örömteli hír fogad: a 24 órás gyorsaság alap, nem számolnak érte felárat. Ez, lássuk be, a mai világban elég ritka. Mint a fehér holló, mondhatni. De hogyan is néz ki az egész procedúra. Nos, miután megrendeltük a szolgáltatást a honlapon, ők a területi illetékes felé továbbítják az adatainkat, aki felveszi velünk a kapcsolatot, és az időpontegyeztetést követően elvégzi a helyszíni felmérést. Az itt szerzett adatokat a központnak továbbítja, akik elkészítik a tanúsítványt, és e-mailban vagy futárszolgálattal továbbítják nekünk.
A 24 óra természetesen a helyszíni felméréstől számítandó, de ha ennél is sürgősebb a dolog, mert például az ingatlan adás-vételi szerződésére már csak ez az azonosító hiányzik, akkor a felmérést követően 6-12 órán belül el tudják küldeni a hitelesített azonosítót, mely alapján az ügyvéd már meg tudja írni a szerződést. Ettől függetlenül a dokumentum az új tulajt illeti, tehát nyomtatott vagy elektronikus formájában a rendelkezésére kell bocsátani, nekünk már nem lesz rá szükségünk.
A helyszíni felméréshez nagy segítség, ha bármilyen építészeti doksink van az ingatlannal kapcsolatban: tervrajz, alaprajz, műszaki leírás… Ha ilyenek vannak, azokat mindenképp elő kell készíteni a felmérés idejére.
Erről az oldalról egy-egy gombnyomással az árakhoz vagy a megrendeléshez ugorhatunk. Az ártáblázatban külön vannak szedve a budapesti és a vidéki ingatlanok árai, értelemszerűen én csak az utóbbival foglalkoztam. Külön táblázatban a lakások és házak, és mindkettő esetében négyzetméter intervallumokhoz vannak megadva az árak. Az én lakásom a 41-120 nm kategóriába esik, így 18.990-et kell majd fizetnem, és ez az összeg mindent tartalmaz. Plusz számlát is adnak róla.
Ezután már tényleg a megrendelés menüpontra mentem, mondván, ilyen gyorsan, ennyi pénzért, bárkinek megéri.
A szolgáltatás megrendelhető telefonon, e-mailen, vagy egy űrlap segítségével – én az utóbbit választottam. Csupán a nevemet, e-mail címemet, telefonszámomat kellett megadnom, valamint a lakás pontos címét: irányítószám, település, utca, házszám.
Rögtön megnyugodtan, miután elküldtem a megrendelést, mert Ildi ajánlása és a weboldalon olvasott vélemények alapján biztos voltam benne, hogy profi csapattal van dolgom.
Hát akkor, lassan viszlát Debrecen, és helló Budapest! Jó tudni, hogy ha a leendő lakásom tulaja is olyan tapasztalatlan, mint én, akkor is seperc alatt el lehet intézni a tanúsítvány igénylést.